Als opleider wordt je vaak geconfronteerd met keuzemomenten. Zoals of je leerstof digitaal of klassikaal gaat aanbieden. En of je multimedia in je cursus gaat verwerken of toch voornamelijk tekst. Misschien wel of je je cursisten vraaggestuurd of theorie gestuurd gaat opleiden.

Laatst kreeg ik een erg lastige keuze voorgeschoteld. Een vriend van me vroeg of ik zijn afdeling een korte cursus verkoop wilde geven. Allemaal ervaren verkopers, dus allemaal al op de hoogte. Graag even de puntjes op de “i” zetten. Ik heb jaren verkooptrainingen gegeven, maar de laatste jaren heb ik me voornamelijk gericht op e-learning en andere digitale leermiddelen. (Zijn er dan nog meer? Ja, maar daar ga ik een andere keer wel dieper op in).

Het klassikaal lesgeven vond ik altijd erg leuk dus ik greep de kans aan om deze cursus te geven. Maar dat was dus een vergissing. De groep bleek cynisch en gedemotiveerd. Ze zaten allemaal strak in het verweer en waren niet van plan iets te leren. Want dat zou betekenen dat ze het vak niet beheersten. En dat was zwak. Het vervelende was de een groot deel van de groep in mijn ogen het verkoopvak slecht in de vingers hadden. Ze konden wel een pitch afraffelen, maar oprecht contact maken, meedenken vanuit de prospect en zoeken naar mogelijkheden en onmogelijkheden zat er eigenlijk nog niet in.

Het was een middag leuren en sleuren. En pas toen ik ze na 3 uur keihard werken met de harde werkelijkheid in het gezicht sloeg, en ze vertelde wat ik van ze vond begrepen ze dat ze een probleem hadden, en toen waren ze bereid om te leren. Maar toen was ik er al klaar mee. Ik heb mijn programma verder zo goed mogelijk afgerond.

En daarna heb ik een keuze gemaakt. Ik geef nooit meer een klassikale verkoopcursus. Er zijn anderen die daar heel goed in zijn. Ik werk nu samen met zo iemand: hij verzorgt de klassikale cursussen en ik zorg voor e-learning oplossingen daaromheen. Binnenkort gaan we live met een groot trainingsplatform. U hoort nog van ons.

Dat was dus een goede keuze.

Ik moedig u aan om ook keuzes te maken. Doe minder, maar doe dat beter.

Dat was een goede keuze